Langzaamaan breidde Kees zijn handel uit en uiteindelijk nam hij ook gereedschap, gewasbescherming en spuitapparatuur mee. Daarom besloot hij in 1963 voor zichzelf te beginnen en zich volledig met de handel bezig te gaan houden. Vanuit zijn huis aan de Korte Brugstraat 90 bezocht hij zijn klanten in de avonduren. Daarnaast bracht Kees nieuwe verhalen uit de regio, waar graag naar werd geluisterd.
Sinds die tijd ging hij ook drie keer per week naar het veilingterrein in Breda. Daar kwamen tuinders uit de hele regio bij elkaar om hun producten te verkopen. Dit was dé ideale plek om zijn waren aan de man te brengen. Zijn busje gevuld met allerlei tuinbouwbenodigdheden, geparkeerd net buiten het terrein, viel op en trok de aandacht van voor hem bekende, maar ook onbekende tuinders. Zijn inspanningen werden zeer gewaardeerd en in de loop der tijd kreeg Kees een eigen verkooppunt op het veilingterrein.
Zoon Wil raakte al vroeg geïnteresseerd in het bedrijf van zijn vader en startte in 1971 op 16 jarige leeftijd. In zijn gedrevenheid ging hij -nog voor hij zijn rijbewijs op zak had- met het busje van zijn vader naar klanten om producten weg te brengen.
Al snel bezocht Wil steeds meer klanten. Daarbij richtte hij zich op de verkoop van de producten. Aan de keukentafel, als het werk op het land gedaan was, beargumenteerde hij de kwaliteit van het Klep assortiment t.o.v. de concurrenten en promootte hij nieuwe producten.
Tijdens de opleving van de economie in de jaren ’70 groeide Handelsonderneming Klep mee met de snel ontwikkelende tuinbouw. Nederlandse oogst was van hoge kwaliteit. Klep wilde daar aan bijdragen met de juiste producten.
Eind jaren ’70 bleek de ruimte aan huis te klein, dus Kees ging op zoek naar een locatie om een nieuwe loods te bouwen. Zijn aanvraag werd diverse malen afgewezen. Kees liet zich echter niet van de wijs brengen en kaartte het probleem aan bij burgemeester Houben. Daarna was binnen een maand de toestemming rond om te bouwen aan de locatie aan de Korte Brugstraat 100.
Bij het klaarleggen van de grond voor de bouw stuitte men echter op het volgende probleem: een bom uit de Tweede Wereldoorlog. Na het onschadelijk maken en verwijderen startte de nieuwbouw dan eindelijk. Wellicht herinnert u zich de feestelijke opening in mei 1981?
Inmiddels werkten Kees en Wil samen met 4 man personeel, waaronder Rien Oonincx. Gedurende de jaren ’80 breidde het personeelsbestand verder uit, zo startten o.a. Nol Jochems (1984), Jan Timmers (1987) en Wim Voogt (1989) in die periode. Mede vanuit de winkel op het veilingterrein vergrootten zij hun klanten- en teeltkennis. Tot 1993 bemanden zij ’s-morgens en ’s-avonds, samen met Kees en Wil, de winkel en bezochten zij overdag klanten.
Toen de Greenery de oogstproducten bij de tuinders ging ophalen vervielen de functie van het veilingterrein en het verkooppunt daar. In 1995 besloot Kees dat het op 80-jarige leeftijd wel echt genoeg was geweest en ging hij werkelijk met pensioen. Zijn kleinzoon Corné werkte inmiddels mee op de zaterdagen en in zijn vrije tijd. In eerste instantie was hij vooral achter in de loods te vinden, later ook in de winkel, om alle aspecten binnen het bedrijf te ervaren.
Intussen bleef het productenpakket zich ontwikkelen en uitbreiden met o.a. vaste en vloeibare meststoffen, gras- en maiszaden voor de veehouderij en de substraten, steenwol en folie in de glastuinbouw. Ook hoorde advies over de producten steeds meer bij het productenpakket. Net als een snelle en juiste levering van de producten. Kennis, service en relatie werden steeds essentiëler om de kwaliteit voor de tuinders te kunnen ondersteunen en vormen tot op heden de kernwaarden.
In 1999 groeide Klep bijna uit zijn jasje. Dus werd het tijd voor een derde loods. Nog eens 6 jaar later kwam ook de loods van de tandartspraktijk aan de Voorsteven er bij. Helaas gaf deze maar 5 jaar plezier: in juli 2010 brandde deze volledig af, als gevolg van brandstichting. Gelukkig waren Wil, Corné en de brandweer er snel bij en konden ze de producten die in de buurt stonden snel verplaatsen, zodat de brand niet is overgeslagen naar andere gebouwen.
Na de brand was de grootste vraag: “Hoe kunnen we onze klanten toch op weg blijven helpen?” De loods bevatte producten die snel vervangbaar waren. Dus kwam er een gehuurde loods bij, totdat 2 jaar later de oude herbouwd was. Inmiddels beginnen de vier eigen loodsen alweer te krap te worden.
Net als het oude kantoor, wat in 2016 werd vervangen door een nieuw pand, waar het hele team in één grote ruimte werkt. Dat houdt de lijnen kort en de communicatie direct. Daarnaast werd de winkel vernieuwd en uitgebreid met een aparte ruimte voor het bedrukken en borduren van kleding.
Naast de kernwaarden kennis, kwaliteit, service en relatie staat tegenwoordig de aandacht voor het milieu steeds meer centraal. Vanuit die gedachte onderzoeken we intensief mogelijke alternatieven voor chemische gewasbescherming, zoals plantversterkers, het stimuleren van bodemleven en het gebruik van speciale meststoffen.
Voor Wil en Corné is het leveren van toegevoegde waarde in de vorm van kennis, kwaliteit, service en relatie de enige manier om in de markt te staan. Net zoals Kees dat op zijn manier deed in zijn tijd. Corné: “Opa schoof regelmatig aan de keukentafel aan bij klanten om gezellig te buurten. Hij bracht vaak nieuws en men luisterde graag naar zijn verhalen. Nu zitten we op kantoor in plaats van aan de keukentafel, maar een goede relatie met onze klanten staat nog steeds centraal.”